S1.1 Itsenäinen tehtävä: Uskon, kun näen?

Disinformaation tunnistaminen on taitolaji.

Oppimistehtävän tavoitteet

Tehtävän avulla oppilas oppii erottamaan disinformaatiota, väärennettyjä kuvia videoita ja uutisia mediasta.

Tehtävän tavoitteena on aktivoida alttiutta tarkastella mediaa tutkivalla ja arvioivalla otteella.

Tehtävänanto ja tarkennettu työskentelyohje

  1. Lämmittely: Joko olet nähnyt Greta Thunbergin kehuvan vegaanisia käsikranaatteja tai kuullut Sauli Niinistön laulavan Taulut-biisiä? Entäpä paavin pukeutuvan kuuluisan-muotibrändin valkoiseen toppatakkiin? Etsi nämä tekoälyllä tehdyt väärennetyt kuvat ja videot hakukoneen hauilla (esim. Google).
  2. Luotettavuuden arviointi: Opettele käyttämään erilaisia työkaluja ja menetelmiä tiedon luotettavuuden arvioimiseen. Mitä ohjeita löydät erilaisilta verkkosivuilta. Ota nettisivujen osoitteet talteen.
  3. Tiedonhaku: Etsi verkosta lisää esimerkkejä valeuutisista ja deepfake-aineistoista. Miten pystyt tunnistamaan väärennetyt aineistot oikeista?
  4. Analysoi esimerkkejä ja pohdi, miksi ne voivat vaikuttaa uskottavilta. Mieti, miksi aineistot ovat tehty. Mihin niillä mahdollisesti yritetään vaikuttaa? Miksi henkilöt jakavat väärennöksiä eteenpäin?
  5. Oman sisällön luominen: Tee somepäivitys (teksti, kuva, video), jolla voit havainnollistaa, miten helppoa on luoda harhaanjohtavaa sisältöä.
  6. Töiden esittely toisille ja yhteinen keskustelu. (ks. yhteisöllinen tehtävä)

Materiaalit ja välineet

Tietokone, tabletti tai matkapuhelin.

Ajankäyttö

45 min + esittely ja yhteinen keskustelu 5–10 min/ hlö

Oppimistehtävän palautus

Tehtävät voidaan palauttaa verkkokansioon (esim. OneDrive tai Google drive).

Lisäaineistoa

Scroll to Top